PatagonienFrån Buenos Aires till Eldslandet

Apollo i samarbete med
Patagonien i södra Argentina och Chile, förenar inom sina gränser ett högst växlande klimat och landskap med naturscenerier som tillhör vår jords vackraste och mest särpräglade. Många resenärer, äventyrare, fotografer och författare lockas hit. Resan går till de mest spektakulära platserna som Perito Moreno, Torres del Paine, Eldslandet och Ushuaia, med inledning och avslutning i tangons huvudstad Buenos Aires.

HÖJDPUNKTER

  • Glaciären Perito Moreno i Los Glaciares
  • Torres del Paine nationalpark
  • Eldslandets karga skönhet
  • Ushuaia, världens sydligaste stad
  • Buenos Aires puls

RESFAKTA

Länder: Argentina, Chile

Typ av resa: Rundresa

Reslängd: 15 dagar

Gruppstorlek: 15-22 personer

Visum krävs: Nej

Avresor

Datum Flyg-
info
Reslängd Resa Avreseort Pris SEK Platser kvar
2026-02-05 ..

Flyginformation

..

Alla tider som visas är lokala.

Departure
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Stockholm
Amsterdam
2026-02-05
17:30
2026-02-05
19:35
K L M, 1224
Amsterdam
Buenos Aires
2026-02-05
21:20
2026-02-06
07:15
K L M, 701
Regional flights
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Buenos Aires
El Calafate
2026-02-08
08:20
2026-02-08
11:40
Aerolineas Argentinas, 1844
Ushuaia
Buenos Aires
2026-02-17
10:20
2026-02-17
13:50
Aerolineas Argentinas, 1877
Return
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Buenos Aires
Amsterdam
2026-02-18
16:25
2026-02-19
09:40
K L M, 702
Amsterdam
Stockholm
2026-02-19
14:35
2026-02-19
16:35
K L M, 1223
15 dagar Patagonien Stockholm 75 590 6+ st Boka
2026-02-05 ..

Flyginformation

..

Alla tider som visas är lokala.

Departure
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Copenhagen
Amsterdam
2026-02-05
14:10
2026-02-05
15:35
K L M, 1272
Amsterdam
Buenos Aires
2026-02-05
21:20
2026-02-06
07:15
K L M, 701
Regional flights
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Buenos Aires
El Calafate
2026-02-08
08:20
2026-02-08
11:40
Aerolineas Argentinas, 1844
Ushuaia
Buenos Aires
2026-02-17
10:20
2026-02-17
13:50
Aerolineas Argentinas, 1877
Return
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Buenos Aires
Amsterdam
2026-02-18
16:25
2026-02-19
09:40
K L M, 702
Amsterdam
Copenhagen
2026-02-19
12:15
2026-02-19
13:35
K L M, 1271
15 dagar Patagonien Köpenhamn 75 950 4 st Boka
2026-02-05 ..

Flyginformation

..

Alla tider som visas är lokala.

Departure
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Gothenburg
Amsterdam
2026-02-05
14:25
2026-02-05
16:00
K L M, 1234
Amsterdam
Buenos Aires
2026-02-05
21:20
2026-02-06
07:15
K L M, 701
Regional flights
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Buenos Aires
El Calafate
2026-02-08
08:20
2026-02-08
11:40
Aerolineas Argentinas, 1844
Ushuaia
Buenos Aires
2026-02-17
10:20
2026-02-17
13:50
Aerolineas Argentinas, 1877
Return
From
To
Departure
Time
Arrival
Time
Airline and flight number
Buenos Aires
Amsterdam
2026-02-18
16:25
2026-02-19
09:40
K L M, 702
Amsterdam
Gothenburg
2026-02-19
12:20
2026-02-19
13:50
K L M, 1233
15 dagar Patagonien Göteborg 76 250 3 st Boka
2026-11-12 15 dagar Patagonien Stockholm 78 850 6+ st Boka
2026-11-12 15 dagar Patagonien Köpenhamn 80 350 4 st Boka
2026-11-12 15 dagar Patagonien Göteborg 80 690 6 st Boka
2027-02-11 15 dagar Patagonien Stockholm 78 850 6+ st Boka
2027-02-11 15 dagar Patagonien Köpenhamn 80 350 4 st Boka
2027-02-11 15 dagar Patagonien Göteborg 80 690 6 st Boka

Ingår i alla våra resor

  • Svensktalande TEMA-reseledare
  • Små grupper
  • Noggrant utvalda flyg och hotell
  • Utvalda måltider
  • Entréavgifter enligt program
  • Trygghet med resegaranti

Viktigt om resan

Dagsprogram
2025–2026

Dag 1. Avresa till Argentina

Avresa från Skandinavien till Buenos Aires. [Måltider på flyget]

Dag 2. Tangons huvudstad
Ankomst till Buenos Aires där TEMAs reseledare väntar med buss. Dagens planerade program är delvis beroende på ankomsttiden. Anländer vi tidig förmiddag inleder vi omedelbart med en panoramastadstur i denna sköna storstad grundad på 1500-talet, belägen mellan Pampas i söder och Rio de la Plata i norr.

Buenos Aires centrala delar har fortfarande kvar den ursprungliga schackrutemönstrade stadsplanen. Under århundradens lopp har sedan stadsdel på stadsdel lagts till efter hand som invandringen ökat och det är just dessa, barrios, som till stor del utgör stadens charm.

Buenos Aires liknar knappast någon annan sydamerikansk stad, då dess självmedvetna invånare tycks ha en mycket stark ambition att vara mer europeiska än européerna själva. Vi ser några av stadens viktigaste ikoner, som Casa Rosada, katedralen, de eleganta överklasskvarteren i Recoleta och hamnkvarteret La Boca.

Resten av dagen är fri för vila och egna aktiviteter fram till välkomstmiddagen. [Måltider på flyget, M]

Dag 3. Ledig dag
Ledig dag i Buenos Aires. Här finns sevärdheter för alla intressen. Hör med reseledare.. Temaresor kommer även att erbjuda några extraaktiviteter. Se faktatexten! [F]

Dag 4. Flygresa till Patagonien
Morgonflyg till staden El Calafate med en flygtiden på drygt tre timmar. Observera att flygtiderna kan ändras med kort varsel.

El Calafate, kallas Calafate, utan bestämd artikel, ligger på södra stranden av sjön Lago Argentino, i provinsen Santa Cruz, i argentinska Patagonien, och är en naturlig port till Nationalparken Los Glaciares.

Efter incheckningen hotellet är resten av kvällen ledig för egna strövtåg. [F]

Dag 5. Perito Moreno, den talande glaciären
Hela dagen ägnar vi åt en utflykt till nationalparken Los Glaciares, där en av landets stora attraktioner finns, glaciären Perito Moreno.

Från Calafate reser vi med buss genom nationalparken Los Glaciares. Vårt första längre stopp gör vi vid utkiksplatsen med den enastående vyen mot glaciären Perito Moreno, som är cirka 5 kilometer bred och 70 meter hög. Det lär vara den enda glaciären i världen som fortfarande ”lever”. Den förtrollande stillheten avbryts då och då av ett muller, när ispelare eller en isvägg rasar ner i sjön för att flyta bort som isberg. Det är inte ovanligt att besökare sitter som förhäxade timmar i sträck blickande ut över glaciären och emellanåt tar upp en stilla applåd, när glaciären ”talar”. För att fullborda dagen gör vi en ”glaciärkryssning”, en timme cirka, på Lago Argentino fram till Perito Morenos södra sida. [F]

Dag 6. Glaciärsjöar och isberg
Idag ser vi flera av de mest kända glaciärerna i området under en heldagsutflykt med båt från Punta Bandera cirka 50 kilometer från Calafate. Fartyget tar oss förbi isberg i skiftande nyanser av snövitt till djupblått fram till den cirka 30 meter höga glaciären Uppsala, uppkallad efter den svenska universitetsstaden.

Vi går i land vid Spegazzini-basen och följer en led genom skogen till Spegazzinistugan. Längs den 300 meter långa leden stannar vi vid flera utsiktsplatser med vyer över Glaciärbukten. Vid stugan finns möjlighet att äta lunch, besöka butiken eller bara ta in omgivningarna. För den som vill vandra mer finns en bergsstig, en medelsvår rutt genom skogen med naturliga utsiktspunkter och fina vyer.

Sent på eftermiddagen är du tillbaka i Calafate. [F]


Dag 7. Från Argentina till Chile
Vi lämnar Calafate efter frukost och börjar bussresan till Puerto Natales i Chile, där vi ska övernatta. Resan tar cirka 4–4,5 timmar. Det särpräglade och karga landskapet breder ut sig mot horisonten i öster och Anderna i väster. Här lyser människorna verkligen med sin frånvaro. Patagonien är en av Amerikas verkliga glesbyggder.

Framme i den lilla staden Puerto Natales checkar vi in på vårt hotell. Resten av dagen och kvällen ledig.

När de första européerna anlände hit träffade man på kawésqarindianer som antagligen levt här i många tusen år. De europeiska invandrare var tyskar, engelsmän, walesare, skottar, kroater, greker, italienare och spanjorer. Då var det fåravel och ull som var den främsta inkomstkällan. Idag har turismen fått en viktig roll i den lilla stadens ekonomi. Puerto Natales har en befolkning på cirka 21 000 invånare. [F]

Dag 8. Gigantiskt trögdjur och världsarvet Torres del Paine
Om något naturområde skulle kunna kallas för Patagoniens stora juvel eller krona, så är det tveklöst nationalparken och världsarvet Torres del Paine, som ligger cirka 60 kilometer norr om Puerto Natales. Resan dit tar cirka 45 minuter via ett varierande landskap med riklig Magellan-skog, glaciala dalar, bergskedjor och sjöar längs vägen. Om vädret tillåter kan vi få syn på kondorer vid någon av de många häckningsplatserna längs rutten.

Vi anländer vid Sarmiento-sjön, den första fotopausen över Paine-massivet. Under gynnsamma väderförhållanden, är det möjligt att få en panoramavy över hela Torres del Paine-massivet, den södra utlöparen av Anderna och den imponerande Sarmiento-sjön. Vidare till utsiktsplatsen vid Laguna Amarga, ett favoritområde för flamingor med ideala förhållanden att söka föda här. 

Vidare utmed vägen ser vi sjöarna Nordenskjöld, Pehoe och Grey och med lite tur också grupper av guanacos och nanduer. Vid Greysjön kommer vi ha tid för lunch och möjlighet att promenera.

Vi fortsätter turen längs Y-290-rutten till Grey Viewpoing varifrån vi kan se bergsformationerna som dominerar den västra delen av provinsen, den enorma Torosjön och, om vädret tillåter, en del av glaciären Grey.

Efter en timmes färd når vi dagens kanske höjdpunkt, - Milodongrottans naturmonument. Detta skyddade område är det näst mest besökta i Magallanes-regionen efter Torres del Paine nationalpark. Detta naturmonument består av tre grottor. Den största av dessa, som är 200 meter djup upptäcktes år 1896. Här fann man hud, ben och andra rester av ett utdött däggdjur, Milodonen (mylodon darwini), en växtätare och släkting till sengångaren och myrsloken – gigantisk i jämförelse med dessa. Den kunde väga upp till 3 ton. Varför den utrotades för cirka 10 000 år sedan berodde säkert på flera faktorer. Man har nämnt vulkanutbrott och klimatförändringar.

Sen eftermiddag återvänder vi till hotellet i Puerto Natales. [F-L]

Dag 9. Kosmopolitisk stad
250 kilometer söder om Puerto Natales ligger hamnstaden Punta Arenas. Det är vårt resmål idag. Punta Arenas är den viktigaste staden i hela regionen. Staden räknas som en global inkörsport till den antarktiska kontinenten. Inte mindre än 15 nationer har sin bashamn här, och ett 30-tal vill dessutom förlägga sin polarforskning vid International Antarctic Centre och Universitetet Magallanes, vilka i framtiden kommer att ha plats för över 500 forskare. I och med detta projiceras staden som ett vetenskapscentrum med hög kompetens.

Punta Arenas ligger mellan de två största sötvattenreserverna i världen, Antarktis och Campos de Hielo Sur.

Före öppnandet av Panamakanalen 1914 var Punta Arenas den viktigaste hamnen mellan Stilla havet och Atlanten. Detta skapade förutsättningarna för den kosmopolitism som fortfarande råder här och som starkt bidragit till den europeiska karaktären av stadens centrum.

Punta Arenas är chilenska Patagoniens största stad med cirka 127 000 invånare. Livskvaliteten framstår som den bästa i hela Chile.

Nattlivet är också vida känt. Dessutom kan man skryta med bästa shoppingen i Chile tack vare skattereduktionen i den så kallade zona franca.

Ekonomin är baserad på sjöfart, fåravel, olje- och gasutvinning.

Kvällen ledig för egna aktiviteter. [F]

Dag 10. Indianernas och eldarnas land
Idag bär det av till jordens sydligaste stad Ushuaia på Eldslandet. Den lilla staden, cirka 80 000 invånare, är belägen vid Beaglekanalen, uppkallad efter det skepp på vilket Charles Darwin seglade genom kanalen år 1832.

Eldslandet, Tierra del Fuego, delas av Chile och Argentina och består av flera öar, på den största Isla Grande de la Tierrra del Fuego ligger Ushuaia.

Det var portugisen Fernão de Magalhães (Ferdinand Magellan) som under spansk flagg var förste europé på dessa breddgrader, året var 1520. Öarna var bebodda av jägar- och samlarfolk, med exotiska namn: selk'nam, alakaluf och yágan. De levde på ett överflöd av landdjur och marina däggdjur, skaldjur och fiskar. Vid stränderna gjorde de upp eldar för att koka och tillreda sin fångst. Dessa eldar syntes långt ut på havet, därav fick arkipelagen sitt namn. Idag är dessa sydliga indianfolk ett minne blott, dess historia lika tragisk som på många andra håll i Amerika.

Resan är lång och tillfälle till slummer kommer inte att saknas. Landskapen breder ut sig i all oändlighet i en karg och sträng skönhet. Det är naturligtvis den unika naturen, som är Eldslandets stora tillgång, men känslan av att befinna sig på en av vår jords utposter berör en starkt. Vi kommer att vara på resande fot mest hela dagen.

Sen eftermiddag till tidig kväll anländer vi till Ushuaia. De första européer som slog sig ner här bland yáganindianerna var brittiska missionärer. Den mest kände av dessa var Thomas Bridges som byggde det första huset i Ushuaia på 1870-talet.

Lucas Bridges, Thomas son, skrev sedermera en mycket intressant bok om sin far och sin uppväxt bland indianerna. Han lärde sig tala yagan lika bra som sitt modersmål engelska.

Idag lever invånarna i Ushuaia huvudsakligen av fiske, fåruppfödning, gas- och oljeutvinning och ekoturism.

Efter ankomst och incheckning på hotellet är eftermiddagen och kvällen fri för egna aktiviteter.

Gemensam middag under kvällen. [F-M]

Dag 11. Eldslandets Nationalpark och straffångarnas tåg
Den enda nationalparken på Eldslandet, Parque Nacional de la Tierra del Fuego, ligger 12 kilometer väster om Ushuaia nära gränsen till Chile. Här kommer vi en hård och många gånger fientlig verklighet nära, men också en natur som bjuder på stor skönhet.

Innan besöket i nationalparken stiger vi på ”Tåget till världens ände”. Tåget transporterade straffångar från fängelset i Ushuaia till skogarna väster om samhället för att hugga timmer och ved. Idag reser man 7 kilometer på denna smalspåriga järnväg och får ta del av en historia som inte ligger så långt tillbaka i tiden medan tåget tar oss genom det fantasieggande och vackra landskapet.

Väl inne i nationalparken, fortsätter turen till Ensenada, en bukt där Anderna, den subantarktiska skogen och havet möts på samma plats. Området var tidigare bebott av ursprungsbefolkningar, och deras arkeologiska lämningar finns här. Vidare till Lapataiabukten och Rocasjön och ser den kanadensiska bäverns (inplanterad år 1948) intrikata byggnationer. Samtidigt skuttar nästan helt orädda kaniner runt omkring oss, ett djur som blivit något av en plåga för Eldslandet, men framför allt har vi nått punkten där skylten som markerar slutet på Pan-American Highway finns.

Vi lär oss också lite mer om den typiska floran och faunan – i viss mån inte helt olik vår egen nordiska natur om endemiska och unika djurarter.

Resten av dagen fri för egna aktiviteter. [F]


Dag 12. Ledig dag vid världens ände
Ledig dag i Ushuaia för egna aktiviteter. [F]

Dag 13. Tangoshow
Avresa till Buenos Aires med flyg. Fram till middagen har vi ledig tid för egna aktiviteter.

Kvällen avslutas med en tangoföreställning med middag inklusive dryck. [F-M]

Dag 14. Hemresa
Ledig dag fram till avresan. Transfer och flyg till Skandinavien. [F, Måltider på flyget]

Dag 15. Ankomst Skandinavien
Ankomst till Skandinavien. [Måltider på flyget]

Dagsprogram
Vinter 2026-2027

Dag 1. Avresa till Argentina

Avresa från Skandinavien till Buenos Aires. [Måltider på flyget]

Dag 2. Tangons huvudstad
Ankomst till Buenos Aires där TEMAs reseledare väntar med buss. Dagens planerade program är delvis beroende på ankomsttiden. Anländer vi tidig förmiddag inleder vi omedelbart med en panoramastadstur i denna sköna storstad grundad på 1500-talet, belägen mellan Pampas i söder och Rio de la Plata i norr.

Buenos Aires centrala delar har fortfarande kvar den ursprungliga schackrutemönstrade stadsplanen. Under århundradens lopp har sedan stadsdel på stadsdel lagts till efter hand som invandringen ökat och det är just dessa, barrios, som till stor del utgör stadens charm.

Buenos Aires liknar knappast någon annan sydamerikansk stad, då dess självmedvetna invånare tycks ha en mycket stark ambition att vara mer europeiska än européerna själva. Vi ser några av stadens viktigaste ikoner, som Casa Rosada, katedralen, de eleganta överklasskvarteren i Recoleta och hamnkvarteret La Boca.

Resten av dagen är fri för vila och egna aktiviteter fram till välkomstmiddagen. [Måltider på flyget, M]

Dag 3. Ledig dag
Ledig dag i Buenos Aires. Här finns sevärdheter för alla intressen. Hör med reseledare.. Temaresor kommer även att erbjuda några extraaktiviteter. Se faktatexten! [F]

Dag 4. Flygresa till Patagonien
Morgonflyg till staden El Calafate med en flygtiden på drygt tre timmar. Observera att flygtiderna kan ändras med kort varsel.

El Calafate, kallas Calafate, utan bestämd artikel, ligger på södra stranden av sjön Lago Argentino, i provinsen Santa Cruz, i argentinska Patagonien, och är en naturlig port till Nationalparken Los Glaciares.

Efter incheckningen hotellet är resten av kvällen ledig för egna strövtåg. [F]

Dag 5. Perito Moreno, den talande glaciären
Hela dagen ägnar vi åt en utflykt till nationalparken Los Glaciares, där en av landets stora attraktioner finns, glaciären Perito Moreno.

Från Calafate reser vi med buss genom nationalparken Los Glaciares. Vårt första längre stopp gör vi vid utkiksplatsen med den enastående vyen mot glaciären Perito Moreno, som är cirka 5 kilometer bred och 70 meter hög. Det lär vara den enda glaciären i världen som fortfarande ”lever”. Den förtrollande stillheten avbryts då och då av ett muller, när ispelare eller en isvägg rasar ner i sjön för att flyta bort som isberg. Det är inte ovanligt att besökare sitter som förhäxade timmar i sträck blickande ut över glaciären och emellanåt tar upp en stilla applåd, när glaciären ”talar”. För att fullborda dagen gör vi en ”glaciärkryssning”, en timme cirka, på Lago Argentino fram till Perito Morenos södra sida. [F]

Dag 6. Glaciärsjöar och isberg
Idag ser vi flera av de mest kända glaciärerna i området under en heldagsutflykt med båt från Punta Bandera cirka 50 kilometer från Calafate. Fartyget tar oss förbi isberg i skiftande nyanser av snövitt till djupblått fram till den cirka 30 meter höga glaciären Uppsala, uppkallad efter den svenska universitetsstaden.

Vi går i land vid Spegazzini-basen och följer en led genom skogen till Spegazzinistugan. Längs den 300 meter långa leden stannar vi vid flera utsiktsplatser med vyer över Glaciärbukten. Vid stugan finns möjlighet att äta lunch, besöka butiken eller bara ta in omgivningarna. För den som vill vandra mer finns en bergsstig, en medelsvår rutt genom skogen med naturliga utsiktspunkter och fina vyer.

Sent på eftermiddagen är du tillbaka i Calafate. [F]

Dag 7. Från Argentina till Chile
Vi lämnar Calafate efter frukost och börjar bussresan till Puerto Natales i Chile, där vi ska övernatta. Resan tar cirka 4–4,5 timmar. Det särpräglade och karga landskapet breder ut sig mot horisonten i öster och Anderna i väster. Här lyser människorna verkligen med sin frånvaro. Patagonien är en av Amerikas verkliga glesbyggder.

Framme i den lilla staden Puerto Natales checkar vi in på vårt hotell. Resten av dagen och kvällen ledig.

När de första européerna anlände hit träffade man på kawésqarindianer som antagligen levt här i många tusen år. De europeiska invandrare var tyskar, engelsmän, walesare, skottar, kroater, greker, italienare och spanjorer. Då var det fåravel och ull som var den främsta inkomstkällan. Idag har turismen fått en viktig roll i den lilla stadens ekonomi. Puerto Natales har en befolkning på cirka 21 000 invånare. [F]

Dag 8. Gigantiskt trögdjur och världsarvet Torres del Paine
Om något naturområde skulle kunna kallas för Patagoniens stora juvel eller krona, så är det tveklöst nationalparken och världsarvet Torres del Paine, som ligger cirka 60 kilometer norr om Puerto Natales. Resan dit tar cirka 45 minuter via ett varierande landskap med riklig Magellan-skog, glaciala dalar, bergskedjor och sjöar längs vägen. Om vädret tillåter kan vi få syn på kondorer vid någon av de många häckningsplatserna längs rutten.

Vi anländer vid Sarmiento-sjön, den första fotopausen över Paine-massivet. Under gynnsamma väderförhållanden, är det möjligt att få en panoramavy över hela Torres del Paine-massivet, den södra utlöparen av Anderna och den imponerande Sarmiento-sjön. Vidare till utsiktsplatsen vid Laguna Amarga, ett favoritområde för flamingor med ideala förhållanden att söka föda här.

Vidare utmed vägen ser vi sjöarna Nordenskjöld, Pehoe och Grey och med lite tur också grupper av guanacos och nanduer. Vid Greysjön kommer vi ha tid för lunch och möjlighet att promenera.

Vi fortsätter turen längs Y-290-rutten till Grey Viewpoing varifrån vi kan se bergsformationerna som dominerar den västra delen av provinsen, den enorma Torosjön och, om vädret tillåter, en del av glaciären Grey.

Efter en timmes färd når vi dagens kanske höjdpunkt, - Milodongrottans naturmonument. Detta skyddade område är det näst mest besökta i Magallanes-regionen efter Torres del Paine nationalpark. Detta naturmonument består av tre grottor. Den största av dessa, som är 200 meter djup upptäcktes år 1896. Här fann man hud, ben och andra rester av ett utdött däggdjur, Milodonen (mylodon darwini), en växtätare och släkting till sengångaren och myrsloken – gigantisk i jämförelse med dessa. Den kunde väga upp till 3 ton. Varför den utrotades för cirka 10 000 år sedan berodde säkert på flera faktorer. Man har nämnt vulkanutbrott och klimatförändringar.

Sen eftermiddag återvänder vi till hotellet i Puerto Natales. [F-L]

Dag 9. Kosmopolitisk stad
250 kilometer söder om Puerto Natales ligger hamnstaden Punta Arenas. Det är vårt resmål idag. Punta Arenas är den viktigaste staden i hela regionen. Staden räknas som en global inkörsport till den antarktiska kontinenten. Inte mindre än 15 nationer har sin bashamn här, och ett 30-tal vill dessutom förlägga sin polarforskning vid International Antarctic Centre och Universitetet Magallanes, vilka i framtiden kommer att ha plats för över 500 forskare. I och med detta projiceras staden som ett vetenskapscentrum med hög kompetens.

Punta Arenas ligger mellan de två största sötvattenreserverna i världen, Antarktis och Campos de Hielo Sur.

Före öppnandet av Panamakanalen 1914 var Punta Arenas den viktigaste hamnen mellan Stilla havet och Atlanten. Detta skapade förutsättningarna för den kosmopolitism som fortfarande råder här och som starkt bidragit till den europeiska karaktären av stadens centrum.

Punta Arenas är chilenska Patagoniens största stad med cirka 127 000 invånare. Livskvaliteten framstår som den bästa i hela Chile.

Nattlivet är också vida känt. Dessutom kan man skryta med bästa shoppingen i Chile tack vare skattereduktionen i den så kallade zona franca.

Ekonomin är baserad på sjöfart, fåravel, olje- och gasutvinning.

Kvällen ledig för egna aktiviteter. [F]

Dag 10. Indianernas och eldarnas land
Idag bär det av till jordens sydligaste stad Ushuaia på Eldslandet. Den lilla staden, cirka 80 000 invånare, är belägen vid Beaglekanalen, uppkallad efter det skepp på vilket Charles Darwin seglade genom kanalen år 1832.

Eldslandet, Tierra del Fuego, delas av Chile och Argentina och består av flera öar, på den största Isla Grande de la Tierrra del Fuego ligger Ushuaia.

Det var portugisen Fernão de Magalhães (Ferdinand Magellan) som under spansk flagg var förste europé på dessa breddgrader, året var 1520. Öarna var bebodda av jägar- och samlarfolk, med exotiska namn: selk'nam, alakaluf och yágan. De levde på ett överflöd av landdjur och marina däggdjur, skaldjur och fiskar. Vid stränderna gjorde de upp eldar för att koka och tillreda sin fångst. Dessa eldar syntes långt ut på havet, därav fick arkipelagen sitt namn. Idag är dessa sydliga indianfolk ett minne blott, dess historia lika tragisk som på många andra håll i Amerika.

Resan är lång och tillfälle till slummer kommer inte att saknas. Landskapen breder ut sig i all oändlighet i en karg och sträng skönhet. Det är naturligtvis den unika naturen, som är Eldslandets stora tillgång, men känslan av att befinna sig på en av vår jords utposter berör en starkt. Vi kommer att vara på resande fot mest hela dagen.

Sen eftermiddag till tidig kväll anländer vi till Ushuaia. De första européer som slog sig ner här bland yáganindianerna var brittiska missionärer. Den mest kände av dessa var Thomas Bridges som byggde det första huset i Ushuaia på 1870-talet.

Lucas Bridges, Thomas son, skrev sedermera en mycket intressant bok om sin far och sin uppväxt bland indianerna. Han lärde sig tala yagan lika bra som sitt modersmål engelska.

Idag lever invånarna i Ushuaia huvudsakligen av fiske, fåruppfödning, gas- och oljeutvinning och ekoturism.

Efter ankomst och incheckning på hotellet är eftermiddagen och kvällen fri för egna aktiviteter.

Gemensam middag under kvällen. [F-M]

Dag 11. Eldslandets Nationalpark och straffångarnas tåg
Den enda nationalparken på Eldslandet, Parque Nacional de la Tierra del Fuego, ligger 12 kilometer väster om Ushuaia nära gränsen till Chile. Här kommer vi en hård och många gånger fientlig verklighet nära, men också en natur som bjuder på stor skönhet.

Innan besöket i nationalparken stiger vi på ”Tåget till världens ände”. Tåget transporterade straffångar från fängelset i Ushuaia till skogarna väster om samhället för att hugga timmer och ved. Idag reser man 7 kilometer på denna smalspåriga järnväg och får ta del av en historia som inte ligger så långt tillbaka i tiden medan tåget tar oss genom det fantasieggande och vackra landskapet.

Väl inne i nationalparken, fortsätter turen till Ensenada, en bukt där Anderna, den subantarktiska skogen och havet möts på samma plats. Området var tidigare bebott av ursprungsbefolkningar, och deras arkeologiska lämningar finns här. Vidare till Lapataiabukten och Rocasjön och ser den kanadensiska bäverns (inplanterad år 1948) intrikata byggnationer. Samtidigt skuttar nästan helt orädda kaniner runt omkring oss, ett djur som blivit något av en plåga för Eldslandet, men framför allt har vi nått punkten där skylten som markerar slutet på Pan-American Highway finns.

Vi lär oss också lite mer om den typiska floran och faunan – i viss mån inte helt olik vår egen nordiska natur om endemiska och unika djurarter.

Resten av dagen fri för egna aktiviteter. [F]

Dag 12. Kryssning genom Beaglekanalen
På förmiddagen lägger vi ut och går längs Ushuaiabuktens vida vatten mot Beaglekanalen genom Paso Chico. Här rundar vi Fågelön, där vi kan se eldsländska fågelarter som skua, svartbrynad albatross, ångand, gäss, Cooktrut och gråtrut. Vi fortsätter till sjölejonens ö, där kolonier av både en- och tvåhåriga sjölejon håller till. Båda öarna tillhör Bridgesarkipelagen.

Vid ankomsten till Les Eclaireurs-fyren (”Upplysningsfyren”, ofta felaktigt kallad ”Fyren vid världens ände”) ser vi kolonier av kejserliga och klippormoraner – fåglar som liknar pingviner men tillhör en annan art – och hör berättelsen om fartyget SS Monte Cervantes, som förliste här år 1930.

Mot slutet av resan väntar en storslagen utsikt över bergskedjan som omger Ushuaia och den mäktiga naturen runt staden. Det är en båttur med stort historiskt och naturskönt värde, där vi besöker flera intressanta platser längs vägen och upplever Beaglekanalens stilla och storslagna vatten. Hela turen beräknas ta 3 timmar. Resten av dagen till eget förfogande. [F]


Dag 13. Tangoshow med middag
Avresa till Buenos Aires med flyg. Fram till middagen har vi ledig tid för egna aktiviteter.

Kvällen avslutas med en tangoföreställning med middag inklusive dryck. [F-M]

Dag 14. Hemresa
Ledig dag fram till avresan. Transfer och flyg till Skandinavien. [F, Måltider på flyget]

Dag 15. Ankomst Skandinavien
Ankomst till Skandinavien. [Måltider på flyget]

Viktigt om resan

I grundpriset ingår
Flygresa Buenos Aires t o r, övriga transporter enligt program, del i dubbelrum, måltider inklusive flygmåltider enligt resfakta, TEMAs reseledning, inträden, samtliga utflykter enligt program, om ej annat anges.

TEMAs gruppstorlek
För TEMA står resan och resenären i fokus. Tillsammans möter vi människor, kulturer och upplevelser i naturen på ett nära, äkta och behagligt sätt. Våra gruppstorlekar reflekterar detta och är en stor anledning till att många väljer att resa med TEMA. Vi undviker allt för stora grupper på våra resor för att ge alla en så upplevelsefylld resa som möjligt och erbjuda resor på riktigt som ger minnen för livet!

Valuta
ARS (argentinska pesos), CLP (chilenska pesos), USD, EUR.

De vanligaste bank- och kreditkorten accepteras i de flesta butikerna. Uttagsautomater finns. För mer information om valuta och kurs kontakta bank- eller växlingskontor.

Dricks
Dricks ingår ej på denna resa förutom dricks/avgifter för bagagehantering på hotellen och på flygplatserna i Argentina. Övrig dricks till gemensamma måltider, chaufförer och lokala guider ingår inte. Istället rekommenderar vi dig att räkna med 90 USD (US dollar) per passagerare. För att göra detta så smidigt som möjligt betalas detta på plats till TEMA-reseledaren som sköter fördelningen.

Vanliga kreditkort går bra att använda för betalning på många platser. Bankomater fungerar som hemma.

Klimat
Årstiderna är omvända på det södra halvklotet. Våren infaller i augusti till oktober, sommaren under december till mars, hösten i april till maj och vintern under juni till augusti. Våra resor går under sommaren, men på grund av höjden över havet och de sydliga breddgraderna kan det vädret vara kyligt.

Klimatuppgifter och aktuella väderprognoser finns vädersajter som yr.no, cnn.com och bbc.com.

Klädsel och utrustning
Oömma, lättvättade fritidskläder i bomull passar bra under dagsturerna. En vindtät jacka och varm tröja kan ibland behövas för tidiga morgnar och kyliga kvällar.

Atmosfären på våra hotell är relativt informell. Solglasögon, kamera, extra minneskort och glöm inte dina laddare. Har man många elektroniska apparater kan en grenkontakt vara bra att ha.

Ett regnplagg och paraply kan också komma väl till pass.

Extrautflykter
Buss- och båtutflykt till Tigredeltat. Halvdagstur.
Vi reser genom Buenos Aires norra delar till Tigre, där vi stiger ombord på katamaran och navigerar i Paranás fascinerande floddelta och kanalsystem. Utflykten visar upp en helt annan sida av Buenos Aires med öar, små fiskebyar och eleganta sommarresidens.

Pris: Cirka 60 USD per person. Betalas med kort eller kontant till lokalguiden.

Övrigt
Vi reser i malariafria områden under hela resan. Hälsofrågor och vaccinationer ta kontakt med din vårdcentral, läkare eller vaccinationscentral.

Hotell/boende

Kommentarer

OBS! För säsongen 2026/2027 planerar vi bo på:

-Buenos Aires, Savoy Hotel
-El Calafate, Calafate Parque Hotel
-Puerto Natales, Natalino Hotel
-Punta Arenas, Hotel Diego de Almagro
-Ushuaia, Los Acebos Ushuaia Hotel

Andra Rundresor

ALLT DETTA INGÅR I RESAN

• Flyg t/r
• Samtliga övernattningar
• 12 frukostar
• 1 lunch
• 3 middagar
• Inträden enligt program
• TEMA-reseledare

RESFAKTA

Dag 1

Skandinavinen - Buenos Aires. Flyg till Buenos Aires. Flygmåltider ingår.

Dag 2
Ankomst och transfer. Stadstur. Flygmåltider, middag ingår. Två övernattningar på hotell i centrala Buenos Aires.

Dag 3
Ledig dag. Frukost ingår.

Dag 4
Buenos Aires - El Calafate. Transfer och flygresa. Frukost ingår. Tre övernattningar på hotell i El Calafate.

Dag 5
Heldagstur i nationalparken Los Glaciares och båttur på Lago Argentino. Buss 200 km. Frukost ingår.

Dag 6
Glaciärkryssning. Buss 100 km. Frukost ingår.

Dag 7
El Calafate - Puerto Natales. Buss 272 km. Frukost ingår. Två övernattningar på hotell i Puerto Natales.

Dag 8
Heldagsutflykt till Torres del Paine med Milodóngrottan. Buss 115 km. Frukost och lunch ingår.

Dag 9
Puerto Natales - Punta Arenas. Buss 248 km. Frukost ingår. En övernattning på hotell i Punta Arenas.

Dag 10
Punta Arenas - Ushuaia. Buss 625 km. Frukost och middag ingår. Tre övernattningar på hotell i Ushuaia.

Dag 11
Utflykt till nationalparken Eldslandet. Buss 30 km. Tågresa. Frukost ingår.

Dag 12
Förmiddagskryssning genom Beaglekanalen. Frukost ingår.

Dag 13
Ushuaia - Buenos Aires. Transfer och flygresa. Frukost och middag med show ingår. En övernattning på hotell i Buenos Aires

Dag 14
Buenos Aires - Skandinavien. Transfer och flygresa. Frukost och mat på flyget ingår.

Dag 15
Ankomst Skandinavien.

Andra Rundresor